Piramida zdrowia – jak jeść, by nie przytyć

HNCK0231-1300x866

“Jak jeść by nie przytyć” to odwieczne pytanie, które zadaje sobie każda z nas. Z pomocą przychodzi opracowana przez naukowców “piramida zdrowia”. Zadaniem owej piramidy jest pokazanie nam w jakiej proporcji należy spożywać produkty, które należą do różnych grup.

 

1650652316

 

 

Na dole piramidy znajdują się produkty zbożowe, to właśnie ich powinno być najwięcej w naszej codziennej diecie. Produkty te bogate są w węglowodany, białka roślinne i błonnik. Ich wartość zależy przede wszystkim od stopnia przemiału ziarna. “Im pieczywo bielsze tym mniej zdrowe.”

Kolejna pozycja w “piramidzie zdrowia” to owoce i warzywa czyli naturalne źródło witamin, minerałów, błonnika i antyoksydantów. Jeśli tylko możemy należy jeść je na surowo, wtedy zachowają najwięcej wartościowych składników. Pamiętajmy, ze owoce są także źródłem cukru, dlatego najlepiej jeść je do południa.

U szczytu piramidy znajduje się bogate źródło wapnia, czyli mleko i jego przetwory. Aby pozyskać pełnie witamin należy wybierać produkty o zawartości tłuszczu 1,5-2 procent. Uważajmy też na żółte sery, zawierają dużo wapnia, ale przy okazji są bardzo kaloryczne. Jedzmy więc najwyżej jeden plasterek dziennie. Na tym samym piętrze “piramidy zdrowia” możemy znaleźć produkty o dużej zawartości białka, czyli ryby, mięso i jajka. Pamiętajmy, żeby wybierać mięso drobiowe, ponieważ jest chude. Należy oszczędzić mu też kąpieli w tłuszczu i panierki. Czasami mięso warto zastąpić rybami, które pełne są kwasów tłuszczowych omega-3, są one niezwykle pożądane przez nasz mózg.

IMG_9814-1300x866

Na samym czubku piramidy znajdują się tłuszcze i słodycze. Czerwone mięso (wołowinę i wieprzowinę) należy spożywać sporadycznie, ponieważ pełne jest kwasów tłuszczowych. Słodycze natomiast to główne źródło niezdrowego cukru, który nie ma żadnych wartości odżywczych za to pełno w nich kalorii.

Warto traktować “piramidę zdrowia” jako mini ściągawkę, która jest niezwykle pomocna przy układaniu codziennych zbilansowanych posiłków. Jedząc w zgodzie z nią nie tylko zadbamy o nasze zdrowie, ale także utrzymamy prawidłową wagę.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Comment *